Een bedrijf of merk wordt herkend aan zijn logo. Daarom is het belangrijk dat dit logo aanspreekt en dat het vooral ook consequent wordt gebruikt. Op visitekaartjes, briefhoofden, omslagen, e-mails, website… wordt het logo steeds op dezelfde manier toegepast. Dit geheel vormt jouw eigen ‘huisstijl’. Om nog meer de aandacht te trekken van je doelgroep kan je je communicatie versterken met een merkbeeld. Dit is een creatief uitgewerkte visual die meestal in combinatie met een slogan verduidelijkt wat je activiteit en/of je sterkte is. Jouw logo, huisstijl en merkbeeld vormen samen jouw merkidentiteit of brand identity.
Een logo vormt de basis van je bedrijfscommunicatie. Vergelijk het met je persoonlijke handtekening. Aan de hand van je logo kent men de identiteit van je bedrijf of merk, en komt men het volgende te weten:
+ Je bedrijfs- of merknaam
+ Je activiteit
+ Eventueel een sterke eigenschap of een waarde van je bedrijf, kort verwoord in een baseline (slagzin onder het logo)
Jouw huisstijl (of stationery) vormt de verzameling van jouw basis communicatiedragers:
+ Visitekaart
+ Briefhoofd
+ Vriendelijke groeten – kaart
+ Omslagen
+ Look and feel van je website
+ Template voor e-mail en PowerPoint presentatie
+ E-mailhandtekening
+ …
Tijdens het creatieproces van een nieuw logo wordt meestal ook meteen uitgestippeld hoe deze meest toegepaste tools er uit zullen zien: waar komt het logo, welke kleuren en lettertypes worden er gebruikt, worden er extra grafische elementen toegevoegd,…
Al deze richtlijnen kunnen netjes worden gebundeld in een huisstijlhandboek. Deze verzameling van regels rond het gebruik van je logo wordt ook brand- of graphic guidelines genoemd.
Onder het motto ‘één beeld zegt meer dan duizend woorden’ wordt de uitstraling van een merk vaak versterkt door het gebruik een merkbeeld. Dit kan een tijdelijk campagnebeeld zijn, maar dit kan evengoed een corporate visual zijn die gedurende meerdere jaren de rode draad doorheen je reclame vormt. Waar een logo eerder een zakelijk functionele uitstraling heeft, zal een merkbeeld meestal een emotie oproepen, zoals geamuseerd, verrast, verbaasd of zelfs geraakt. En juist door die emotionele betrokkenheid, zal de reclameboodschap ook veel langer blijven hangen bij de ontvanger ervan.
Dan kom ik graag langs voor een verkennende babbel.
Update your browser to view this website correctly. Update my browser now