Hoe is een logo opgebouwd?

Een logo kan op verschillende manieren zijn opgebouwd. Aan het definitieve ontwerp gaat een strategisch en creatief proces vooraf. Diverse factoren spelen een rol in de finale samenstelling van een logo. Een merk dat al jarenlang geniet van een enorme merkbekendheid hoeft bijvoorbeeld zijn naam niet meer te vermelden in zijn logo. (bv. Nike of Telenet)

Nike Hoe is een logo opgebouwd

De bouwstenen van een logo

De vaste ingrediƫnten van een logo zijn het beeldmerk (grafisch element), het woordmerk (naam) en de baseline. Met deze 3 elementen wordt verschillend omgesprongen.
Daarom bestaan er varianten in de opbouw van een logo:

1. het logo bestaat uit 1 element:

+ je bedrijfs- of productnaam grafisch weergegeven in een beeldmerk
+ enkel een grafisch beeldmerk, zonder integratie van tekst (bv. de swoosh van Nike)

2. het logo bestaat uit 2 elementen:

+ je bedrijfs- of productnaam als beeldmerk in combinatie met een baseline
+ je bedrijfs- of productnaam als woordmerk in combinatie met een beeldmerk
+ een grafisch beeldmerk met een baseline

3. het logo bestaat uit 3 elementen:

+ woordmerk, baseline en beeldmerk

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×